miércoles, 20 de mayo de 2015

New seeds of contemplation

(Este post se lee mejor si antes se le da play a la música)

Será por el más reciente intento por leer y pensar cosas para mi eterna tesis sobre la poesía mística contemporánea -que ahora, por razones de autoengaño gratificador es sólo un ensayo llamado "Contra la mística" y un "ya veremos después"-, porque desde diciembre estoy en una especie de rehabilitación moral y mental -que implica, básicamente, aprender a decir No y repensar lo que hice en los últimos años para saber qué vale la pena seguir haciendo y qué no-, o porque darle cuerpo a mi proyecto de la gordura para que pudiera participar en el fonca de este año me regresó el ánimo, pero llevo más o menos dos o tres semanas en las que recuperé las ganas de leer y de pensar al menos un poquito más de lo que lo he estado haciendo.
De este renovado ánimo -o de la sospecha de éste, no cantemos victoria-, puedo decir que:
1. Las antologías de poesía mística prometen en sus introducciones mucho más de lo que ofrecen en sus contenidos.
2. San Juan de la Cruz no tiene la culpa de haberse vuelto tan odioso a los lectores contemporáneos; la culpa es de la intelectualidad hispanista-católica que lo ha choteado.
3. La poesía de Santa Teresa es muy atrevida.
4. Hay, de hecho, una rama de la filosofía que se llama epistemología de la percepción que, entre sus intereses, trata de describir y reconocer el conocimiento místico como válido.
5. Helmut Hatzfeld era un viejito insoportable.
6. Thomas Merton era un monstruo, en el buen sentido.

El último punto lo sabía desde que leí "The seven storey mountain", por algunos poemas y por las referencias que da Cardenal, pero lo confirmé totalmente con New seeds of contemplation. Al principio pensé que era una apología de la vida campirana y/o una guía para una especie de yoga cristiano y por eso lo evité durante un buen tiempo, pero leerlo verdaderamente te cambia. Tanto, que por unos segundos uno llega a pensar cómo es que, teniendo tanta enseñanza y tanto poder el catolicismo está perdiendo tantos adeptos -ya luego recuerdas la pederastia y los abusos de poder por más de dos mil años en su cúpula y te lo explicas todo-, y sobre todo, cómo sería posible vivir una vida contemplativa en el mundo secular.
Acá van algunas muestras de lo duro que escribe Merton, que, por si fuera poco, es teológicamente más radical que cualquier protestante y más marxista que cualquier chairo:


"for every gain in deep certitude there is a corresponding growth of superficial "doubt". This doubt is by no means opposed to genuine faith, but mercilessly examines and questions the spurious "faith" of everyday life, the human faith which is nothing but passive acceptance of conventional opinion" (12)

"We do not detach ourselves from things in order to attach ourselves to God, but rather we become detached from ourselves in order to see and use all things in an for God." 21

"Hence a saint is capable of talking about the world without any explicit reference to God, in such a way that his statement gives greater glory to God and arouses a greater love of God than the observations of someone less holy, who has strain himself to make an arbitrary connection between creatures and God through the medium of hackneyed analogies and metaphors that are so feeble that they make you think there is something the matter with religion...
The eyes of the saint make all beauty holy and the hands of the saint consecrate everything they touch to the glory of God, and the saint is never offended by anything and judges no man's sin because he doesn't know sin. He knows the mercy of God. He knows that his own mission on earth is to bring mercy to all men." 25

"the great temptation of modern man is not physical solitude but immersion in the mass of other men." 54
  
"As long as you have the imaginary self that you think is important, you lose your peace of heart...
Sometimes virtuous men are also bitter and unhappy because they have unconsciously come to believe that all of their happiness depends on their being virtuous than others." 57-58


"the beginning of the fight against hatred, the basic Christian answer to hatred, is not the commandment to love, but what necessarily come before in order to make the commandment bearable and comprehensible. It is a prior commandment, to believe. The root of Christian love is not the will to love, but the faith that one is loved. The faith that one is loved by God. That faith that one is loved by God although unworthy--or, rather, irrespective of one's worth." 75

"No man can live fully sane and decent life unless he is able to say "no" on occasion to his natural body appetites. No man who simply eats and drinks whenever he feels like eating and drinking, who smokes whenever he feels the urge to light a cigarette, who gratifies his curiosity and sensuality whenever they are stimulated, can consider himself a free person...
Just because he can buy one brand of whisky rather than another, this man deludes himself that he is making a choice; but the fact is that he is a devout servant of a tyrannical ritual. He must reverently buy the bottle, take it home, unwrap it, pour it out for his friends, watch TV, "feel good", talk his silly inhibited head off, get angry, shout, fight and go to bed in disgust with himself and the world... He is not "sinning" but simply makes an ass of himself." 85

"Many poets are not poets for the same reason that many religious people are not saints: they never succeed in being themselves... They never become the man or the artist who is called for by all the circumstances of their individual lives. They waste their years in vain efforts to be some other poet, other saints." 98

***

No le sigo porque mi segunda lectura, la de subrayados y copia-y-pega de las cosas que me gustaron apenas va en la página 102 pero, a cambio, dejo Tongues of fire, una buen rola de John Mark McMillan en una versión súper hipster (pero no por eso menos buena)







No hay comentarios: